فن‌رانان

وب‌گاه اطلاع رسانی گروه دانشجویی فن‌رانان

فن‌رانان

وب‌گاه اطلاع رسانی گروه دانشجویی فن‌رانان

فن‌رانان

دانشگاه صنعتی شریف
دانشکده مهندسی کامپیوتر

دسترسی سریع

DOI چیست؟

چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ق.ظ

DOI یا شناسه‌ی رقمی اشیا، یک رشته از حروف و ارقام منحصربفرد است که از طرف یک آژانس ثبتی (بنیاد بین‌المللی DOI) برای تشخیص محتوی و همچنین ارائه‌ی پیوندی ثابت برای دسترسی در اینترنت، واگذار می‌شود. یکی از کاربردهای این شناسه در ثبت مقالات است، به این صورت که ناشر برای هر مقاله یک شناسه در نظر می‌گیرد و این شناسه منحصربفرد است.

همه‌ی شناسه‌های DOI با عدد 10 شروع می‌شوند، و سپس از یک پیشوند و یک پسوند که با یک خطِ کج (slash - /) تشکیل شده است. پیشوند یک عدد یکتا با حداقل چهار رقم است که به موسسات واگذار شده است؛ پسوند نیز توسط ناشر به مقاله داده می‌شود و قواعد تشکیل آن نیز توسط خود ناشر تعیین می‌شود.

با داشتن این شناسه، می‌توان به صورت یکتا یک مقاله را پیدا کرد. برای به دست آوردن اطلاعات مقالات با داشتن شناسه‌ی DOI، می‌توان از سرویسی مانند doi2bib استفاده کرد. در این سرویس با وارد کردن شناسه‌ی DOI، اطلاعات مقاله با فرمت BibTex نمایش داده می‌شود. از این طریق می‌توان نام مقاله، نام نویسندگان مقاله و همچنین دیگر اطلاعات مقاله را به دست آورد.

مرجع:

-, -, "What is a digital object identifier, or DOI?", APA Style, Web. 26 Jun. 2014, http://www.apastyle.org/learn/faqs/what-is-doi.aspx.

۹۳/۰۳/۱۴
عرفان نوری